test کسب و کار

پیشرفت کسب و کار در نوشهر با گوگل ادز

Google Ads

در درجۀ اول، تبلیغ شما باید هدفمند باشد. یعنی به کمک آن به مشتری‌های بالقوه خود دسترسی داشته باشید. در درجه دوم هم تبلیغ‌تان باید به صرفه باشد؛ یعنی به کمک آن بتوانید با کمترین هزینه، بیشترین مشتری‌های ممکن را جذب کنید. دقیقاً اینجاست که متوجه می‌شوید گوگل یک سرویس همه‌چیز تمام و فوق حرفه‌ای با نام گوگل ادز برای تبلیغات راه‌اندازی کرده که می‌تواند صدها و حتی هزاران مشتری برای شما بیاورد.

ابتدا با یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید شما به تازگی یک سایت برای فروشگاه خود راه اندازی کرده اید و می خواهید محصولات خود را از طریق این سایت بفروشید و درآمد خوبی کسب کنید. همه چیز آماده است و اکنون تنها چیزی که باقی مانده جذب افرادی است که می خواهند محصولات مربوطه را از طریق اینترنت خریداری کنند. پس باید تبلیغ کنید اما هر تبلیغی برای شما سودآور نیست.

اول از همه، تبلیغ شما باید هدفمند باشد. یعنی از آن برای دستیابی به مشتریان بالقوه خود استفاده می کنید. دوم اینکه تبلیغات شما باید سودآور باشد. این بدان معناست که شما می توانید با کمترین هزینه بیشترین مشتری را جذب کنید. در اینجا متوجه خواهید شد که گوگل یک سرویس تبلیغاتی همه کاره و بسیار حرفه ای به نام Google Ads راه اندازی کرده است که می تواند صدها یا حتی هزاران مشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

Google Ads 2

گوگل ادز چیست؟

اگر بخواهیم این سیستم تبلیغاتی را به ساده ترین شکل توضیح دهیم، باید بگوییم که گوگل ادز اکوسیستمی است که از موارد زیر تشکیل شده است:

  1. کاربرانی که در اینترنت مشغول گشت و گذار هستند.
  2. کسب و کارهایی که می‌خواهند تبلیغات خود را به مشتری‌های بالقوه نمایش دهند.
  3. رسانه‌‌های اینترنتی؛ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که هدف آن‌ها این است با نمایش این تبلیغات، به درآمد برسند. یکی از مطرح‌ترین این رسانه‌ها خود موتور جستجوی گوگل است.

شما در واقع به عنوان یک کسب و کار، تبلیغ خود را در رسانه‌های مختلف اینترنتی به کاربران هدف خود نمایش می‌دهید.

 تبلیغات شما را چه کسانی مشاهده می‌کنند؟

در سرویس تبلیغاتی گوگل، بر اساس چندین معیار می توانید به طور دقیق مخاطبان هدف خود را تعیین کنید:

  • ردۀ سنی: کسانی که در یک بازۀ سنی مشخص قرار دارند.
  • علایق: کسانی که به یک موضوع مشخص علاقه‌مند هستند.
  • جنسیت: کسانی که جنسیت آنها مونث یا مذکر است.
  • مکان: کسانی که در یک قاره، کشور، شهر یا حتی محله زندگی می‌کنند.
  • دستگاه: کسانی که از کامپیوتر، تبلت یا گوشی استفاده می‌کنند.
  • بازاریابی مجدد (Remarketing): کسانی که قبلاً به سایت یا اپلیکیشن شما سر زده‌اند، اما خریدی انجام نداده‌اند.

با این حساب می توانید به گوگل بگویید که تبلیغ شما را فقط به مردان ۲۰ تا۳۰ نشان دهد که در یکی از محله های شهری در آلمان هستند و گوشی هایشان به اینترنت متصل است.

حالا وقت آن است که بپرسیم آیا تبلیغات حتی هدفمندتر از این است؟ (همانطور که در بخش های بعدی این آموزش مشاهده خواهید کرد، پاسخ مثبت است. گوگل می تواند به شما کمک کند حتی بیشتر هدف قرار دهید.)

Google Ads 3

گوگل تبلیغات شما را در چه رسانه‌هایی نمایش می‌دهد؟

به طور کلی، گوگل ۲ شبکه تبلیغاتی دارد که به شما امکان می دهد بسته به نوع نیاز خود، تبلیغ خود را در یکی از این شبکه ها (یا هر دو) نشان دهید. این دو شبکه عبارتند از:

  • شبکۀ نمایش گوگل یا Google Display Network
  • شبکۀ جستجوی گوگل یا Google Search Network

Google Ads 4

شبکه نمایش گوگل (Display Network) چیست؟

شبکه ای متشکل از بیش از ۲ میلیون وب سایت، ویدیو و برنامه های تلفن همراه است که در آن می توانید تبلیغ خود را نمایش دهید. این تبلیغات عمدتاً گرافیکی (بنر و ویدیو) هستند. اما امکان نمایش تبلیغات متنی نیز در این شبکه وجود دارد.

با استفاده از شبکه نمایش می توانید تبلیغ خود را به مشتریان جدیدی که به محصولات و خدمات شما علاقه مند هستند نشان دهید. همچنین این شبکه تبلیغاتی به شما امکان راه اندازی کمپین‌های ریمارکتینگ بسیار موثر و جذاب را می دهد.

Google Ads 5

شبکۀ جستجوی گوگل (Search Network) چیست؟

شبکه جستجوی گوگل به هر رسانه‌ای (متعلق به گوگل یا وابسته به آن) که کاربران جستجو می‌کنند اشاره دارد. در واقع این شبکه میلیون‌ها کاربر را هدف قرار می‌دهد که روزانه عبارات مختلفی را در سایت گوگل، سرویس نقشه گوگل و سیستم‌های همکار گوگل (Search Query) جستجو می‌کنند.

خب، اکنون می‌توانید به راحتی شبکه‌های تبلیغاتی اصلی را در گوگل شناسایی کنید. در مرحله بعد باید راه‌های مختلف تبلیغات در این شبکه‌ها را بشناسیم. به عبارت دیگر، گوگل راه های مختلفی را برای نمایش تبلیغ خود در هر یک از این شبکه‌های تبلیغاتی در اختیار شما قرار داده است.

به هر کدام از این روش‌های تبلیغاتی در گوگل ادز، کمپین می‌گویند. بر این اساس می خواهیم انواع کمپین ها در گوگل ادز را معرفی کنیم و به شما بگوییم که در هر کمپین در کدام رسانه می‌توانید تبلیغ کنید.

Google Ads 6

انواع کمپین‌ها در گوگل ادز

هر کمپین مجموعه ای از تنظیمات (زمان و مکان نمایش، بودجه و روش قیمت گذاری، مخاطبان هدف و غیره) و محتوای تبلیغاتی (متن، ویدیو، محتوای تصویری و غیره) است که شما با توجه به هدف تبلیغاتی که دارید، باید نوع مناسب را انتخاب کنید.

به عبارت دیگر، اولین چیزی که در تبلیغات گوگل اهمیت دارد، هدف شماست. ممکن است هدف شما افزایش ورودی سایت باشد، ممکن است بخواهید فروش خود را افزایش دهید یا حتی برند خود را تقویت کنید. هدف شما هر چه باشد، گوگل ادز کمپین مناسبی برای شما دارد.

کمپین‌هایی که از شبکۀ جستجوی گوگل استفاده می‌کنند:

کمپین‌ جستجوی گوگل (Google Search Campaign)، یکی از رایج ترین و پرکاربردترین کمپین‌ها در گوگل ادز به خصوص در ایران است. با این کمپین می‌توانید تبلیغ خود را در موتور جستجوی گوگل نمایش دهید و از ایرانی بودن مخاطبان خود مطمئن باشید.

زیرا فردی که عبارت «خرید اینترنتی لباس زمستانه» را جستجو می‌کند، قطعاً ایرانی است و در ایران این عبارت را جستجو کرده است.

مزیت اصلی این کمپین ها این است که زمانی که کاربر به دنبال خدمات و محصولات شما است، تبلیغ خود را به آنها نشان می دهید و این یک فرصت استثنایی برای افزایش فروش شماست.

Google Ads 7

 کمپین جستجوی گوگل در کجاها تبلیغ ما را نمایش می‌دهد؟

کاربران هر زمان که کلمات کلیدی مربوط به محصولات و خدمات شما را جستجو کنند، تبلیغ شما در یکی از بسترهای زیر به آنها نمایش داده می‌شود:

الف- سایت‌های جستجوی گوگل

در این حالت تبلیغ شما می‌تواند در میان نتایج جستجوی کاربر در موتور جستجوی گوگل، گوگل پلی، گوگل شاپینگ و نقشۀ گوگل نمایش داده شود. در ادامه هر کدام از این بسترهای را برای شما توضیح می‌دهیم.

۱-نمایش تبلیغ در موتور جستجوی گوگل

مهمترین و پرکاربردترین پلتفرم برای تبلیغات، سایت گوگل است. همون سایتی که همه سوالات ریز و درشت خودمون رو ازش میپرسیم!

وقتی چیزی را در گوگل جستجو می کنید، سایت های زیادی را خواهید دید که به ترتیب در کنار هم قرار گرفته اند! و اکنون با کمک گوگل ادز می توان تبلیغ سایت شما را در کنار سایر سایت هایی که در صفحه اول ظاهر می شوند قرار داد.

Google Ads 8

۲- نمایش تبلیغ در گوگل پلی

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که نام برنامه‌ای را در پلی استور جستجو کرده باشید. گوگل برنامه‌های مرتبط با توجه به جستجوی شما را تحت عنوان تبلیغ به شما نشان می دهد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کاربر پس از جستجوی عبارت «بلیط» در پلی استور گوگل، برنامه‌های مرتبط با این عبارت جستجو شده را با علامت Ad مشاهده می‌کند.

Google Ads 9

۳- نمایش تبلیغ در گوگل شاپینگ

پس از جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر، می توانید تبلیغات محصولات مرتبط با جستجوی خود را به همراه نتایج جستجوی طبیعی مشاهده کنید.

در تصویر زیر کاربر در سایت گوگل کلمه کلیدی را جستجو می کند و گوگل محصولات مرتبط با این عبارت را به همراه قیمت و سایر اطلاعات محصول نمایش می دهد. پس از کلیک بر روی هر محصول، کاربر مستقیما به صفحه خود در سایت تبلیغ کننده هدایت می شود.

Google Ads 10

البته امکان استفاده از بستر گوگل شاپینگ در ایران و برای کسب و کارهای ایرانی وجود ندارد و متاسفانه نمی‌توانیم از امکانات جذاب و فوق‌العاده این روش تبلیغ استفاده کنیم.

۴- نمایش تبلیغ نقشه گوگل

نقشه های گوگل را باز می کنید و کلمه رستوران را جستجو می کنید. در این حالت گوگل یک رستوران را نمایش می دهد. اما نکته جالب این است که برخی از این رستوران ها را می توان با استفاده از تبلیغات گوگل به شما نشان داد. البته زیاد هم خوشحال نشوید چون در ایران نمی‌توانیم از این روش تبلیغاتی استفاده کنیم!

ب-سایت‌های همکار گوگل

Google همکاران زیادی دارد که آماده نمایش تبلیغات تجاری در جستجوهای خود هستند. نمونه یکی از این شرکا سایت آمازون است. فرض کنید کاربری وارد سایت آمازون شده و عبارت «خرید پلی استیشن» را جستجو می کند. آگهی نیز ممکن است در اینجا نمایش داده شود که این تبلیغ نیز توسط گوگل ادز مدیریت می شود.

در حالی که سایت های همکار گوگل معتبر و پرطرفدار هستند، اما برای ما ایرانی ها چندان مناسب نیست که روی آن ها تبلیغ کنیم. چون حداقل تا الان سایت ایرانی نداریم که با گوگل همکاری کنه و بعلاوه مخاطب این سایت ها معمولا ایرانی نیستن!

کمپین‌هایی که از شبکه نمایش گوگل استفاده می‌کنند:

با کمپین‌های (Google Display Campaigns)، وقتی کاربران هدف شما در وب گشت و گذار می‌کنند،یک ویدیو تماشا می‌کنند، جیمیل خود را بررسی می‌کنند یا با تلفن همراه خود بازی می‌کنند، تبلیغ شما را مشاهده می‌کنند. به عبارت دیگر، شما می توانید تبلیغ خود را حتی قبل از جستجوی آن به مخاطبان خود نشان دهید.

Google Ads 11

این نوع از کمپین‌ها از شبکۀ نمایش گوگل برای نمایش تبلیغ شما به کاربران استفاده می‌کنند و به ۲ نوع (زیر-کمپین) زیر تقسیم می‌شوند:

۱- کمپین نمایشی استاندارد

این کمپین اجازۀ حضور تبلیغ در تمام رسانه‌های نمایشی گوگل را به شما می‌دهد. فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی فرش دستی دارید و می‌خواهید فروش خودتان را افزایش دهید. کافی است یک بنر تبلیغاتی جذاب آماده کنید و از گوگل بخواهید تا این بنر را در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و کانال‌های یوتیوب مرتبط با هنر (و صد البته، فقط به کاربرانی که ویژگی‌های مد نظرتان را دارند) نمایش دهد.

البته برای طراحی بنرها و محتواهای تبلیغاتی خود، باید استانداردهای (فرمت، حجم و اندازه) گوگل ادز را رعایت کنید. ممکن است تایید تبلیغ شما ۱۲ الی ۲۴ ساعت کاری زمان ببرد.

۲- کمپین جیمیل

تا به حال در جیمیل خود تبلیغات را در بالای ایمیل های خود دیده اید؟ این تبلیغات مربوط به کمپین های گوگل جیمیل است. در کمپین جیمیل، تبلیغ‌کننده فهرستی از مخاطبان سایت و در صورت امکان ایمیل‌های آن‌ها را برای نمایش آگهی در جی‌میل به گوگل ارسال می‌کند. این روش مستلزم آن است که هر بار که کاربر بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و وارد سایت شما می شود، مبلغ مشخصی را به گوگل بپردازید.

برای استفاده از این نوع کمپین باید بنرهای جذابی مطابق با استانداردهای گوگل ادز مطابق با محصولات و خدماتی که دارید طراحی کنید.

تبلیغ ما توسط کمپین نمایش گوگل در کجاها نمایش داده می‌شود؟

۱-نمایش در سایت‌های مرتبط:

شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی خودتان (مانند بنر، گیف یا حتی ویدیو) را در سایت‌های مرتبط با کسب و کارتان نمایش دهید. در این صورت، کاربری که در حال گشت و گذار در این سایت‌ها است، می‌تواند محتوای تبلیغاتی شما را مشاهده و پس از کلیک روی آن، وارد سایت شما شود.

۲-نمایش در اپلیکیشن‌های مرتبط:

شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مشخصی را (که البته باید در گوگل پلی وجود داشته باشند) هدفگیری کنید و محتوای تبلیغاتی خودتان را در آن‌ها نمایش دهید. در این صورت ممکن است کاربر در حال بازی با موبایل خود باشد و حین بازی تبلیغ شما را ببیند. اگر شما اهل بازی باشید یا با اپلیکیشن‌های متعددی سر و کار دارید، حتماً این نوع از محتوای تبلیغاتی را مشاهده کرده‌اید.

۳-نمایش در یوتیوب:

شما می‌توانید تبلیغ خودتان را در کانال‌ها یا حتی ویدیوهای مشخصی از سایت یوتیوب نمایش دهید. در این حالت، بیننده در حین، قبل یا بعد از اینکه ویدیوی مورد هدف شما، می‌تواند تبلیغ‌تان را مشاهده و پس از کلیک بر آن وارد سایت شما شود.

۴-نمایش در جیمیل:

ممکن است کاربر در حال بررسی جیمیل خود باشد و در بالای جیمیل خود (بخصوص در بخش Promotions)، محتوای تبلیغاتی شما را ببیند و پس از کلیک روی آن، وارد سایت شما شود.

شما می‌توانید دقیقا مشخص کنید که تبلیغ‌تان، در چه سایت، اپلیکیشن یا حتی ویدیوی یوتیوب نمایش داده شود. اما این نکته حیاتی را درنظر داشته باشید که قبل از هدفگیری هر کدام از این مکان‌های نمایش تبلیغ، باید مطمئن شوید که حداقل تعداد قابل توجهی از کاربران آن‌ها، ایرانی هستند. پس اینکه شما سایت یا اپلیکیشنی را انتخاب کنید که کاربر ایرانی ندارد، تنها باعث از بین رفتن سرمایه شما خواهد شد.

Google Ads 12

شبکۀ نمایش یا جستجو؛ کدام شبکه و کدام نوع کمپین را انتخاب کنیم؟

برای گرفتن مشاوره یا انجام و مراحل کاری سفارش گوگل ادوردز به همراه طراحی سایت در مازندران و نوشهر می توانید با مشاوران ما ۰۹۱۱۱۲۷۳۴۷۶ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *